Dr. Öretim Üyesi Nuri Kara, teknolojik bileenlerin klasik oyuncaklarda sadece ilgi çekiciliini artrmak için kullanldn, akll oyuncaklarn ise çocuklara bilisel görevleri gerçekletirebilecekleri teknolojiyle zenginletirilmi bir ortam sunduunu belirtiyor. Dr. Öretim Üyesi Kara, akll oyuncaklarn çocuklarda yaratcl gelitirdiini vurguluyor.
Teknolojik yenilikler hayatn her alannda olduu gibi oyun ve oyuncak sektöründe de kendini hissettiriyor. Klasik oyuncaklarn yerini artk akll oyuncaklar alyor. Hal böyle olunca çocuklar üstünde büyük bir etkisi olan oyuncaklar, geliim süreçlerini de dorudan etkiliyor. Akll oyuncaklarn kullanld ortamlarda bulunan çocuklar, yalnzca fiziksel etkileime girmiyor; yeni nesil oyuncaklar sayesinde hem fiziksel hem de sanal gerçeklii bir arada deneyimleme frsat yakalyor. Kark gerçeklik olarak adlandrlan ve her iki gerçeklii bir arada bulunduran ortamlardaki çocuklar, katlmda aktifleiyor ve oyuncaklar ihtiyaçlarna göre manipüle ederek kendi kendine örenir hale geliyor. Örnein akll hikye anlatma oyuncaklarn deneyimleyen çocuklar, pelü oyuncaklar manipüle ederek deitirdikleri sanal içerik sayesinde kendi hikyelerini yaratma yoluna gidiyor. çocuklar bu sayede yaratcl, yanstc düünme ve hayal etme güdülerini gelitirme imkn yakalyor.
Amaca yönelik motivasyon
Akll oyuncaklar, çocuklarn belli bir amaca ulamak için ihtiyaç duyduu motivasyonu da salyor. Buna ek olarak aklda tutma ve düünme becerilerini gelitirdii için, bilisel birer materyal olarak görülüyor. Akll oyuncaklarn çocuklarn geliimine dahil olmasn kolaylatran etmenlerin banda ise çocuklarn teknolojik materyallere olan ilgisi geliyor. Bir dier önemli etmen ise; bu oyuncaklarn çocuklar düünme, yaratclk, hayal etme vb. becerilerini teknolojik ortamla entegre etmede benzersiz bir role sahip olmas olarak öne çkyor. Hikye anlatm, matematiksel düünme, kavram örenme aktiviteleri, akll oyuncaklarla uygulanabilecek bilisel aktivitelere en güzel örnekler olarak dikkat çekiyor.
Fantastik oyun içsel duyular artryor
Teknoloji odakl, yaplandrlm ve anlaml bir örüntüye sahip olan akll oyuncaklar, fantastik oyun aktivitelerine de zemin hazrlyor. Fantastik oyunlar, çocuklarn içsel duygularn ve hislerini herhangi bir kstlama olmakszn yanstmalarna olanak salayan otantik bir aktivite olarak öne çkyor. Bu otantik ortam hem fiziksel gerçekliin hem de sanal gerçekliin bir arada bulunduu kark gerçeklik ortamn sunuyor. Bu sayede çocuklar hem fiziksel gerçeklie bal kalmyor hem de sanal gerçekliin bileenlerinden faydalanyor.
Akll oyuncaklar, çocuklar ve sistem arasnda karlkl etkileim yaratabilen teknolojilerle donatldklar için sahip olduklar etkileimli yap itibariyle çocuklarn kark gerçeklik ortamnda aktif olarak yer almalarn salyor.