Orucun, kiinin beden salna olduu kadar psikolojisine de olumlu katklar salad belirtildi. Psikiyatr Burak Toprak, oruç ibadetinin manevi duygular ve psikososyal etkileri nedeniyle insan psikolojisi açsndan önemli olduunu söyledi.
Orucun birey ve toplum psikolojisinde önemli etkileri olduunu belirten Toprak, Ramazan bu anlamda, insann kendi benliini tanmas için adeta bir iç hesaplamaya girdii, varolusal anlamlar aramaya balad bir aydr. Kii ibadet vesilesiyle kendine snrlar çizmeye, kendinin farkna varmaya, ükretme ve yanl yapt davranlardan uzaklamaya çalr. dedi.
Oruç ibadetinin psikolojik açdan insanlara faydasna deinen Toprak, öyle konutu:
nsanlar, ramazan ile yeme, içme, cinsellik gibi içgüdüsel dürtülerini kontrol altna alr ve bununla birlikte hayatn anlamn ve kendini sorgulamaya balar. En temel kayglar olan ölüm ve sonrasn düünerek hayatn anlam ve deerlerini sorgular. Aslnda bu sorgulama bata insana ac verse de bu acyla yüzleme insan iyiletirir ve huzurlu klar. Bu ayda 11 ay boyunca rutin bir ekilde yaptmz ve farkna varmadmz birçok alkanln farkna varp onlar deitirmek için admlar atabiliriz. Bilindii üzere bir davran kalbnn deiebilmesi için en az 3 haftaya ihtiyaç vardr. Bir ay süren oruç ibadeti baz davranlarmz deitirmek için bir frsattr.
- Oruç, dikkat sorunu hastaln engelliyor
Toprak, orucun psikolojiyi de olumlu yönde etkilediini söyledi. Bu yönde çalmalar olduunu ifade eden Toprak, u deerlendirmelerde bulundu:
Orucun tahmin edilenin aksine stres, kayg ve depresyon düzeylerini azaltt yaplan çalmalarda saptanmtr. Ramazanda dier organlarmz istirahate çekilir ve en fazla çalan organmz beyin olur. Oruç tutan kiilerin beynindeki sinir büyüme faktörlerinde art olmaktadr. Beyin büyüme faktörlerinin depresyon, kayg bozukluklar ve stresten koruyucu olduu bilinmektedir. Ayn zamanda aç kalan mideden salglanan açlk hormonlar beynin örenme ve hafza bölümünü pozitif etkilemektedir. Gelien yeni sinir hücrelerinin dikkat sorunlar, bunama, parkinson gibi hastalklarn olumasn engelledii saptanmtr.
nsan için koruyucu olan orucun beyin için de savunma mekanizmas gelitirdiini dile getiren Toprak, ramazann insann doasnda bulunan negatif yönleri denetleyebilmesi için frsat olduunu kaydetti.
- Oruç, öfke kontrolümüzü salamamza yardm eder
Oruçlu kiinin, kendisine ve çevresine zarar verebilecek davranlarnn farkna varmasyla iyilemek için önemli bir adm atm olacan aktaran Toprak, Oruç, öfke kontrolümüzü salamamza yardm eder. Kii, 11 ay boyunca tekrar tekrar yapt davranlarn farkna varp tekrarlayan ksr döngüyü deitirmek için admlar atar ve daha pozitif bir insana dönüebilir. 11 ay boyunca su içerken onun deerinin farkna varmam olduumuzu görürüz ve hayatn ne kadar anlaml olduunu kavrarz. Oruç ibadetiyle insann kendine snrlar koymay örenmesi ile stres seviyesinde düü yaand, öfke kontrolünün salanabildii, iletiim sorunlarnda düzelmeler olduu görülebilmektedir. ifadelerini kulland.
Toprak, oruç ibadeti ile insanlarn kiiliklerindeki arlklar dengeleyerek, insanlara ve olaylara farkl bak açs ile daha duyarl, saygl, sabrl, affedici ve merhametli bakabileceini vurgulad.
badet dolaysyla kiinin farkndaln salayabilecek admlar atarsa benlik yapsnn güçleneceini ve psikolojik bir olgunlua eriebileceini aktaran Toprak, Oruç ibadeti sayesinde kii kendine snrlar koyarak insani istek ve arzularna snrlandrma getirir ve onlar kontrol altnda tutmay örenir. Sabr ve tahammül gücü artan kiinin öfkeyle ba etme kapasitesinde de art gözlemlenir. diye konutu.
- Oruç, toplumsal vicdan harekete geçirir
Toprak, aratrmalarda insanlarn ükür düzeyleri arttkça yaamdan zevk alma ve mutlu olma oranlarnn da arttnn görüldüüne iaret ederken, sözlerini öyle sürdürdü:
ükür, insanlarn geçmiin pimanlklarndan, gelecein kayglarndan kurtularak yaad ann kymetini bilmelerine, daha olumlu, uyumlu insanlara dönümelerine neden olur. ükür eden insanlarn stresli olaylardan daha az etkilendii ve yaadklar sorunlar daha etkili ve hzl bir ekilde çözdükleri saptanmtr. nsanlar ükrederek, hayat ac-tatl yönleriyle kabul ederek yaama daha huzurlu bakmay baarabilmektedir. ükür eden insann stres, depresyon, kayg düzeylerinde azalma görülmekte ve daha pozitif bir insana dönümektedir.
Oruç ibadetinin bireysel farkndalk, kabul ve huzuru salarken ayn zamanda toplumsal farkndaln artmasna da neden olduunu vurgulayarak, Oruç ibadetini yapan bir yandan kendi iç dinamiklerini deitirmeye çalrken ayn zamanda dier insanlarn iyilii için de çabalamaya balar. Toplu ekilde yaplan ibadetler insani ilikilerimizin gelimesini salar. nsanlara yardm duygularmzn gelimesine yaplan yardmlar, hogörü duygularmzn artmasna neden olmaktadr. Oruç, toplumsal vicdan harekete geçirir. deerlendirmesini yapt.