Dr. Ör. Üyesi Yeim Avunduk, özellikle pandemide dijital oyunlara artan ilginin çocuk üzerindeki etkileri hakknda bilgi vererek, ailelere tavsiyelerde bulundu.
OYUNLAR SATILIRKEN KMLK SORULMALI
12 yandaki bir çocuun 18 ya ve üstü bir oyunu oynamasnn son derece yanl olduunu söyleyen Dr. Avunduk, çocuklar üzerinde son derece olumsuz sonuçlar douruyor. Buna yönelik bir düzenleme getirilmesi lazm. Amerikada 18 ya üstü bir oyunu ya tutmayan çocuklar ebeveynleri yannda olmadan alamyor. 16 veya 18 ya üstü oyunlar satmak için çocuktan kimlik istiyorlar. O kimlie de hangi oyun alndysa onun kaydn iliyorlar. Oyunlarn ya gruplarna göre kimlikle satlr hale dönütürülmesi gerekiyor. Ailelerin de bu konuda bilgilendirilmesi gerekiyor diye konutu.
çOCUKLAR DUYGUSUZLAIYOR
iddet eilimli, yaralamalarn, vurmann, krmann ve ölümün fazlaca olduu oyunlarn çocuklar gerçek dünyadaki iddete kar duygusuzlatrdn anlatan Dr. Avunduk, Her oyunun üstünde ya snrlamas vardr. Aileler bunun farknda olmaldr. Aksi halde çocuklarda, iddet, öfke, ölümün ve yaralamann normalletii durumlar gözlemliyoruz ifadelerini kulland.
PANDEMDE DJTAL OYUNLARA LG ARTTI
Koronavirüs nedeniyle ailelerin daha çok evde vakit geçirdiini aktaran Dr. Avunduk, Anne ve babalar açsndan kolay yönetilebilen bir süreç deil. Bu dönemde çocuklar daha fazla ilgi istiyor. Herkesin evlere kapanmasyla dijital oyunlara ve oyun konsollarna olan ilgi artt. Dünyada genelinde 2020 ylnda konsol satlarnda yüzde 155lik bir art oldu. Ayn zamanda dünya genelinde kavga ve sava oyunlarna olan ilginin yüzde 30 artt çoklu oyunculu sava oyunlarna olan ilginin ise yüzde 26 artt, kelime oyunu ve puzzle gibi gelitirici geleneksel yöntemlerde ise yüzde 19 orannda bir gerileme olduu gözlemlendi. O yüzden bu konunun üzerinde durulmas gerekiyor. çocuklar kendilerini oyunlara adam durumda ve oyun oynarken bir kstlama yaplmamas durumunda süreler çok uzam durumda. Eskiden 3 saatse imdi 8 saat oynuyorlar. çünkü bütün gün evdeler ve alternatif aktiviteler eer ebeveynler öncülük etmezse önemsenmemekte dedi.
SOSYALLEME AKTVTESNE DÖNÜTÜ
Online eitimin, okula gitmek ve arkadalaryla sosyallemek kadar çocuu doyurmadn söyleyen Dr. Yeim Avunduk, Dijitalde sosyalleiyorlar, kendilerini en iyi ifade ettikleri etkinlik de oyun oynamak. Oyunu da tek bana oynamyor, balanp bir grup arkadalaryla oynuyorlar. Onlar için dijital oyunlar sosyalleme aktivitesine dönütü. Böyle olunca geçirdikleri süre çok uzad. Oyunlar ve konsollarn satndaki büyük art zaten durumu açkça göstermekte. Dünya genelinde, 2020 ylnda bir önceki yla göre dijital oyunlarda yaklak olarak yüzde 60, kutu ile satlan oyunlarda yüzde 82lik art gerçeklemi durumda diye konutu.
OYUN OYNAMA YAI 3 BUçUA ND
çocuklarn 3,5 yandan itibaren dijital oyunlarla tantn belirten Dr. Avunduk, Ama özellikle 10 ile 18 ya aralndaki geni bir kitle zamannn büyük bir ksmn oyun oynayarak geçiriyor. çok fazla kanl sahneyi, öldürmeyi gösterdikçe sk sk da bunu tekrarladkça normalletiriyorsunuz. çocuk ilk bata oynarken gözlerini kapyorsa, yava yava bunun normalletiini görüyor. Yaplan çeitli aratrmalar ile iddet içerikli oyunlar ile saldrgan davranlara eilimin artn ve iddet içeren video oyunlarna maruz kalma ile iddet içerikli görüntülere verilen tepkinin azaldn gösteriyor ifadelerini kulland.
çOCUK EMPAT DUYGUSUNU DA KAYBEDYOR
Dr. Avunduk, çocuklarn duygusuzlamasn ölüm, iddet, yaralama ile kstlamamak lazm, kendilerini ifade etme ekilleri de deiiyor. Maalesef empati yetenekleri çok düük oluyor. 10 yandan itibaren bir çocuk 3-5 kez oyunda birini öldürüp tekrar canlandn görünce, bunun normal bir aktiviteye dönüebileceini düünüyor dedi.
ALELERE TAVSYELER
Aileleri daha kontrollü olma konusunda uyaran Dr. Avunduk, Aileler kesinlikle çocuklarnn oynad oyunu takip etmelidir. Yalarna uygun olmayan hiçbir oyunu almamallar ve oynamalarna izin vermemelidirler. Bir yatan bir ey olmaz, çocuum arkadalarndan geri kalmasn diye düünmesinler. Oyunlar incelesinler, iddet içeren hiçbir oyunu da almasnlar diye konutu.